WAŻNA INFORMACJA DLA INSTYTUCJI SZKOLENIOWYCH - Powiatowy Urząd Pracy w Miechowie
Informacja dla podmiotów składających oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcom i wnioski o wydanie zezwoleń na pracę sezonową
Na podstawie art. 72 ust. 8 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wnioski, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, dokumenty i pisma oraz cyfrowe odwzorowania dokumentów dołączane w systemie teleinformatycznym (praca.gov.pl) w związku z wnioskiem o wydanie zezwolenia na pracę sezonową lub rejestracją oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi muszą być każdorazowo (odrębnie) podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Dokumenty można podpisać np. podpisem zaufanym z wykorzystaniem narzędzia na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
W przypadku zawodów regulowanych (wykaz dostępny na stronie internetowej: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/ regprof/professions/bycountry), należy dodatkowo złożyć oświadczenie o spełnianiu przez cudzoziemca wymagań kwalifikacyjnych i innych warunków wykonywania pracy w zawodzie regulowanym (wzór poniżej).
Poniżej znajduję sie również druk oświadczenia dotyczący kwestii skazania codzoziemca za przestępstwo określone w art. 270, art. 271, art. 272, art. 273 lub art. 275 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, które należy złożyć wraz z oświadczeniem o powierzeniu pracy lub wnioskiem o wydanie zezwolenia na pracę sezonową.
W dniu 20 marca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia, (Dz.U. 2025, poz. 620), która wprowadza ważne zmiany dla instytucji szkoleniowych.
Zgodnie z art. 106 tej ustawy, szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy, finansowane ze środków Funduszu Pracy, realizują podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, czyli do Bazy Usług Rozwojowych (BUR). Ponadto, szkolenia finansowane ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na podstawie art. 128 ust. 2 będą również realizować jedynie podmioty wpisane do BUR.
Wyżej wskazane przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2026 r. Natomiast do końca 2025r. będzie jeszcze funkcjonał Rejestr Instytucji Szkoleniowych (RIS). Czas, który pozostał do wejścia w życie ww. przepisów, stanowi tzw. okres przejściowy na wpisanie się do BUR podmiotów chcących realizować dalej usługi szkoleniowe na zlecenie urzędów pracy, a wcześniej podjęcie działań mających na celu spełnienie przez firmy odpowiednich warunków do uzyskania wpisu do BUR, między innymi uzyskania określonych certyfikatów lub dokumentów potwierdzającego akredytację. Należy jednocześnie zaznaczyć, że od 1 stycznia 2026 roku w BUR będą mogły znaleźć się wyłącznie podmioty, które spełniają wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie rejestru podmiotów świadczących usługi rozwojowe. Należy zaznaczyć, że nie nastąpi automatyczne przepisanie do BUR instytucji, które obecnie są wpisane do RIS.
Wszystkie potrzebne informacje na temat możliwości uzyskania wpisu do BUR znajdują się na stronie internetowej https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce strefa dla dostawców usług. We wskazanym miejscu można znaleźć także bazę pytań i odpowiedzi, jak również numery kontaktowe na infolinię PARP czy telefoniczny dyżur eksperta BUR.
• Infolinia PARP: 801 332 202 lub 22 574 07 07 (czynna w dni robocze od 8:30 do 16:30),
• e-mail: info_uslugirozwojowe@parp.gov.pl,
• telefoniczny dyżur eksperta BUR – jest czynny w każdą środę, w godz. 11:00 – 13:00,
pod numerem infolinii: 801 332 202 lub 22 574 07 07 (proszę wybrać 5 a następnie 3)